Wednesday 8 August 2012

Hukum Sujud Tilawah Ditujukan pada Siapa Saja?

Sebelum ni salu je tertanye2 apakah bila diri kita membaca a-Quran yang terdapat ayat sajadah kita perlu sujud ataupun tidak..Jadi persoalanku sudah terjawab bila terjumpa entry ini dari seorang hamba Allah..Mari sama-sama kita teliti..Insya Allah..

Hukum Sujud Tilawah Ditujukan pada Siapa Saja?

1. Sujud tilawah ditujukan untuk orang yang membaca Al Qur’an dan ini berdasarkan kesepakatan para ulama’, baik ayat sajadah dibaca di dalam solat ataupun di luar solat.

2. Bagaimana untuk orang yang mendengar bacaan Qur’an dan di sana terdapat ayat sajadah? Apakah dia juga dianjurkan sujud tilawah?


Dalam kedua pemasalahan ini terdapat perselisihan di antara para ulama’.

Pendapat pertama mengatakan bahawa orang yang mendengar bacaan ayat sajadah dianjurkan untuk sujud tilawah, walaupun orang yang membacanya tidak melakukan sujud. Pendapat pertama ini dipilih oleh Imam Abu Hanifah, Imam Asy Syafi’i, dan salah satu pendapat Imam Malik.


Pendapat kedua mengatakan bahawa orang yang mendengar bacaan ayat sajadah ikut bersujud jika dia menyemak bacaan dan jika orang yang membaca ayat sajadah tersebut ikut bersujud. Pendapat kedua ini dipilih oleh Imam Ahmad dan salah satu pendapat Imam Malik. Inilah pendapat yang lebih kuat.

Dalil dari pendapat kedua ini adalah dua hadith sahih berikut:

Hadith Ibnu Umar: “Nabi s.a.w pernah membaca Al Qur’an yang di dalamnya terdapat ayat sajadah. Kemudian ketika itu beliau bersujud, kami pun ikut bersujud bersamanya sehingga ada salah seorang di antara kami tidak mendapat tempat untuk menjadikan tempat bersujud.” (H.R. Bukhari dan Muslim)



6 comments:

  1. thanks for the info... follow anda sekali...

    ReplyDelete
  2. Insya Allah kita sama2 smpaikan ape yg tahu..:)

    ReplyDelete
  3. waahh nice awak. ! thanks sebab share

    ReplyDelete
  4. thnx kongsi info...b4 ni pn xsure nk wat ape.huhu.

    ReplyDelete
  5. bt0w2,,hehe..jdi c0nfius kan..tp ble da thu niy kongsi nan owg len plak..hehe..=D

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved nur-mujaheedah.blogspot.com