Thursday, 2 August 2012

Kepastian Adanya Hari Kiamat

Mari kita baca makna surah ini dan fahami akan maknanya..

Surah Al-Haqqah (Hari Kiamat) 

Orang Yang Mendustakan Kebenaran Pasti Binasa

1. Hari Kiamat. [Hari kiamat menurut bahasa bererti “yang pasti terjadi”.Hari Kiamat dinamakan al-Haqqah kerana ia pasti terjadi]. 

2. Apakah hari kiamat itu? 

3. Dan tahukah kamu apakah hari kiamat itu? 

4. Kaum Thamud dan Aad telah mendustakan hari kiamat. 

5. Maka adapun kaum Thamud, mereka telah dibinasakan dengan suara yang sangat keras dan kuat. [Kejadian luar biasa ialah petir yang amat keras yang menyebabkan suara yang menguntur dan menghancurkan]. 

6. Sedangkan kaum Aad, mereka telah dibinasakan dengan angin taufan yang sejuk. 

7. Allah menimpakan angin itu kepada mereka selama tujuh malam lapan hari terus-menerus, maka kamu melihat kaum Aad pada waktu itu masih bergelimpangan seperti batang-batang pohon kurma yang telah kosong (lapuk). 

8. maka adakah kamu melihat seorang pun yang masih tersisa (hidup) antara mereka? [Mereka habis di hancurkan semua sekali dan tidak mempunyai keturunan]. 

9. Kemudian datangnya Firaun dan orang yang sebelumnya dan penduduk negeri-negeri yang ditunggang balikkan kerana kesalahan yang besar. [Umat-umat dahulu yang mengingkari para nabi dan Rasul]. 

10. Maka mereka menderhakai utusan Tuhannya, Allah menyeksa mereka dengan seksaan yang sangat keras. 

11. Sesungguhnya ketika air naik (sampai kegunung), Kami membawa (nenek moyang) kamu [Yang dibawa dalam bahtera Nabi Nuh a.s untuk diselamatkan ialah keluarga Nabi Nuh a.s dan orang-orang yang beriman kecuali anaknya yang derhaka] ke dalam kapal. 

12. Agar Kami jadikan (peristiwa itu) sebagai peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar.

Hari kiamat sudah tentunya akan berlaku jadi kita perlu yakin dan sentiasa bersedia untuk menghadapinya..Semoga kita sentiasa dalam Redha Allah..Amin..

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved nur-mujaheedah.blogspot.com